Welcome to Evently

Lorem ipsum proin gravida nibh vel veali quetean sollic lorem quis bibendum nibh vel velit.

Evently

Stay Connected & Follow us

Simply enter your keyword and we will help you find what you need.

What are you looking for?

Industry Talk: Short and to the point – film criticism

w. wolny / free entry

Industry Talk: Short and to the point – film criticism

INDUSTRY TALKS

Short and to the point: Film criticism

Recenzowanie filmów krótkometrażowych nie należy do najprostszych zadań – filmy nie funkcjonują w klasycznym obiegu dystrybucyjnym i docierają zazwyczaj wyłącznie do wąskiej publiczności. Jakie możliwości w tej dziedzinie oferują platformy streamingowe i nowe sposoby uczestniczenia w kulturze audiowizualnej? Czy warto pisać o krótkim kinie? Jaka jest rola krytyków filmowych w zakresie promocji krótkich form? Na te i inne pytania odpowiemy na dyskusji z zaproszonymi ekspertami.

Prowadzenie: Kaja Klimek

Reviewing short films is not the easiest of tasks – these films are not present in a classic distribution circuit and most of the time reach a small audience. What is the potential of streaming platforms in this context and what are the new forms of participation in audiovisual culture? Is it worth it to write about short cinema? What is the role of film critics in the field of promotion of short cinematography? We will respond to these and many other questions during the discussion with invited expert guests.

Host: Kaja Klimek

Marta Świątek – absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych – kierunek wiodący Filologia Hiszpańska; UJ; podyplomowych studiów Tłumaczenie tekstów specjalistycznych, UJ Katedra UNESCO oraz podyplomowych studiów Nowe technologie w tłumaczeniu, UP w Krakowie. W 2012 roku dołączyła do zespołu Krakowskiej Fundacji Filmowej. Od 2015 roku koordynatorka projektów Polish  Shorts i Polish Animations. Jest też odpowiedzialna za organizację wideoteki KFF Market oraz wydarzeń KFF Industry poświęconych animacji podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

A graduate of International Independent Liberal Studies – focus on Spanish Language at Jagiellonian University; post-grad studies in translation of specialist texts, Chair for Translation Studies and Intercultural Communication of the Jagiellonian University, and post-grad studies in New Technologies in Translation in Cracow. In 2012 she joined the team of Kraków Film Foundation. Since 2015 she has been a coordinator of Polish Shorts and Polish Animations projects. She is also responsible for organization of KFF Market video collection and KFF Industry events dedicated to animation during Kraków Film Festival.

Enrico Vannucci – absolwent Scenopisarstwa na Centro Sperimentale di Cinematografia oraz studiów magisterskich z Filmoznawstwa na Uniwersytecie Bolońskim (2008). Jego praca magisterska badała film “Przeżyliśmy Wojnę” Johna Frankenheimer i Jonathana Demme. Od 2010 roku był członkiem składów programmerskich wielu festiwali filmowych, obecnie pracuje jako doradca filmowy Venice Film Festival i Quebec City Film Festival, oraz jako programmer filmów krótkometrażowych na Torino Short Film Market, jest też freelancerem programmerskim i kuratorskim. W ostatnich latach pisał eseje na temat ekosystemu festiwali filmowych długich i krótkich metraży, które zostały opublikowane i prezentowane na międzynarodowych konferencjach. Od 2009 pisze również o festiwalach z perspektywy dziennikarskiej.

Graduated in screenwriting from the Centro Sperimentale di Cinematografia and was awarded his MA in Film Studies from the University of Bologna in 2008 with a thesis exploring John Frankenheimer and Jonathan Demme’s The Manchurian Candidate. He has been a member of film festival programming teams since 2010 and currently works as a short film advisor for the Venice Film Festival and Quebec City Film Festival, and as a short film programmer at the Torino Short Film Market, as well as being a freelance programmer and curator. In recent years he has written essays on the short and feature film festival ecosystem that have been published and presented at international conferences. Finally, he has covered major film festivals as a journalist since 2009.

Paweł Wieszczeciński – od programmera, krytyka, aż po dystrybutora filmowego – przez ostatnie 12 lat Paweł miał wiele ról w przemyśle filmowym. To doświadczenie pozwoliło mu stworzyć nowy serwis streamingowy online poświęcony wschodzącym talentom filmowym zlokalizowany w Nowym Jorku i działający globalnie włącznie z częścią redaktorską i pokazową. W przeszłości był związany z wieloma międzynarodowymi festiwalami filmowymi w Europie i Stanach Zjednoczonych, w tym Film Society of Lincoln Center, New Directors/New Films – MoMA, obecnie pracuje w Kinoscope, gdzie podczas tworzenia programów, rozwija nowe, innowacyjne modele dystrybucji filmowej na całym świecie, we współpracy z FiDMarseille, Agencia – Portuguese Short Film Agency, sixpack film, Talents Buenos Aires (wiele nowych kolaboracji zaplanowanych w najbliższych miesiącach).

From programmer, critic to finally distributor, Pawel wore many film industry hats for the last 12 years in order to establish a new, mainly devoted to emerging cinematic talent, curated, on-line film streaming service based in New York City but working globally along with its editorial and screening component. Formerly associated with many international film festivals in Europe and United States, including Film Society of Lincoln Center, New Directors/New Films – MoMA, now fully works at Kinoscope, where while programming, he develops new, innovative models of film distribution across the world, that include also partnerships with FiDMarseille, Agencia – Portuguese Short Film Agency, sixpack film, Talents Buenos Aires and more to be launched in upcoming months.

Michał Kaczoń

Redaktor naczelny Magazynu Film, działającego obecnie w Internecie pod adresem film.com.pl. Absolwent Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Częsty bywalec polskich i światowych festiwali filmowych, zafascynowany kinem od najmłodszych lat. Krótkim metrażem zajmuje się od niedawna, relacjonując wydarzenia poświęcone tej odnodze sztuki kinematograficznej (w tym podlaskim festiwalu Żubroffka). W tej formie imponuje mu przede wszystkim niezwykła różnorodność form i tematów, a także większa niż w filmach pełnometrażowych swoboda artystyczna twórców.

Editor in Chief of Film Magazine, also present online at film.com.pl. Graduated from University of Social Sciences and Humanities. Often present at both Polish and international film festivals, has been fascinated with cinema from the youngest years. He has recently started focusing on short films, reporting on events dedicated to this branch of cinematography (including Żubroffka Festival). He finds this cinematic form impressive due to an incredible diversity of form and subject, as well as larger artistic freedom in comparison to feature films.