Przeczytaj wywiad z programerkami Short Waves Festival

Z okazji otwartego naboru w konkursach Short Waves Festival, programmerki festiwalu – Paulina Wieczorek i Emilia Mazik udzieliły wywiadu dla Film Festival Life, w którym opowiadają o festiwalu, przyszłorocznych konkursach i tym, co lubią w krótkim kinie.

We wstępie do wywiadu autorstwa Andrew Wilkina przeczytamy:

Film może być krótki, ale wciąż mieć ogromny wpływ na rzeczywistość. To motto fantastycznego Short Waves, który skupia się na krótkich metrażach oraz ma otwarte i dynamiczne podejście do sztuki filmowej. Po hucznej 10. edycji organizatorzy pracują nad 11. – wchodząc w nową dekadę. Porozmawialiśmy (…) o przyszłorocznym haśle przewodnim festiwalu Outside the Box (Z innej perspektywy), niezwykłych festiwalowych historiach oraz unikalnym doświadczeniu pokazów filmowych w prywatnych mieszkaniach.

Zapytane o to, czym de facto jest Short Waves Festival, nasze selekcjonerki odpowiadają:

Emilia: To najbardziej treściwy festiwal krótkiego kina prezentujący filmy krótsze niż 45 min. Jesteśmy młodym festiwalem, ale mocno ugruntowanym. Zdecydowanie nie najstarszym w Polsce. Jesteśmy dumni, że z roku na rok rośniemy i mamy coraz więcej zgłoszeń w konkursach i międzynarodowych gości.

Paulina: Selekcja naszego festiwalu jest bardzo otwarta na świat. Pokazujemy jak sztuka i kino może wpływać na ludzkie życie. 

Emilia: Nie bez znaczenia pozostaje także kontekst aktualnej sytuacji politycznej w Polsce. A dokładniej – cała Europa skręca na prawo – w stronę populizmu, zalewu fake-newsów itd. Nauka krytycznego myślenia jest teraz szczególnie istotna. Programowanie nie dotyczy wyłącznie samej treści filmu, ale też sztuki, która za nią stoi. Powstał milion filmów o uchodźcach, ale nie wszystkie z nich to dobre filmy. Czasami konflikt jest kluczową sprawą. To prawdziwe pole bitwy! Zacytujmy naszych przyjaciół z VIS Vienna Shorts: „MUSIMY SIĘ NIE ZGODZIĆ“. Warto nie zawsze na wszystko się zgadzać. W końcu nie wszystkie idee przemawiają do każdego. 

Paulina: Staramy się, żeby nasz program był możliwie zróżnicowany, by każdy znalazł w nim coś dla siebie. Nie zawsze chodzi nam wyłącznie o zmianę świata. Chodzi także o dawanie nadziei, zabawy i wspólne świętowanie. 

W wywiadzie poruszony został również temat przyszłorocznych konkursów i tego jakie filmy warto zgłaszać na Short Waves Festival. Programmerki opowiedziały o kategoriach konkursowych i tym, co lubią oglądać na ekranie.

Paulina: Nie stawiamy żadnych ograniczeń gatunkowych. Chcemy, żeby przyszłoroczna edycja była nieco bardziej eksperymentalna, jeszcze bardziej różnorodna i oczywiście – jak równie ekscytująca jak co roku. Pokażemy filmy, które wywołają wszystkie typy emocji. 

Emilia: Chcemy zobaczyć pewnego rodzaju szczerość. Z łatwością dostrzegamy, kiedy film powstał z myślą o festiwalowych projekcjach. Umiejętność opowiadania historii jest wciąż kluczowa w czasach nieograniczonych technicznych możliwości.

W dalszej części artykułu rozmowa dotyczy konkursu Dances with Camera, ulubionych momentów z zeszłorocznej edycji festiwalu oraz informacji, czego mogą spodziewać się reżyserzy odwiedzający Short Waves.

Emilia: Wielu reżyserów i reżyserek przyjeżdża na Short Waves 2 lub 3 lata z rzędu, to musi coś znaczyć! Pokrywamy koszty zakwaterowania i wyżywienia i gwarantujemy dobrą opiekę na miejscu, zapoznajemy ze sobą wszystkich gości branżowych, itd. Ludzie mają okazję naprawdę dobrze się poznać. 

Paulina: Myślę, że możemy się określić mianem dość przytulnego festiwalu, ale wciąż otwartego i nastawionego na interakcje. Nasz festiwalowy klub jest czynny prawie do rana każdego dnia festiwalu. Długie rozmowy nie mają końca: publiczność spotyka reżyserów, a reżyserzy branżę filmową.

Pełny wywiad w języku angielskim jest dostępny tutaj. 

 

 

Podczas pokazu we współpracy z KASKcinema w Gent 30 kwietnia 2025 r. zaprezentujemy program RAW, którego kuratorem jest Wout Biesmans. Program powstał na bazie konkursu, który swoją pierwszą odsłonę miał podczas festiwalu Short Waves 2023 roku. RAW został stworzony, aby zapewnić większą widoczność produkcjom, które często znajdują się poza kanonem klasycznych festiwali filmowych ze względu na swoją unikatową sygnaturę. Program ten jest odpowiedzią na szerszą dyskusję na temat tego, kto kształtuje promocję kultury i kto definiuje granice między kinem a sztuką medialną.
RAW oznacza refleksję, przygodę i badania. Spodziewaj się połączenia animacji, multimediów i filmu autorskiego, który stoi na przecięciu kina i eksperymentu. W menu: filmowanie tygrysa tasmańskiego, filmowiec z obsesją na punkcie ping ponga, dwie cyberprzestrzenie – jedna z nich pokazuje delfina w wolnym związku z piętnastoma nadmuchiwanymi zwierzętami, haiku, opowieść o duchach i młodym człowieku, który marzy o tym, by pewnego dnia móc latać.

Po pokazie przygotowanym we współpracy z KASKcinema odbędzie się Q&A z Lucie Grannec i Spencerem Jamesem Bogaertem. 

  • We All Want a Place to Call Our Own / reż. Daniela Delgado Viteri / Ecuador / 2022 / 13’
  • For Mouna / reż. Spencer James Bogaert / Belgium / 2022 / 14’
  • Furrie / reż. Lucie Grannec / France / 2022 / 9’ 
  • Mars / reż. Yann les Jours / France / 2023 / 1’ 
  • Elantra is almost a life / reż. Maja Skjøth Hegelund / United States / 2023 / 7’
  • Di Visi di Pietra Memoria / reż. Andrea Bordoli / Switzerland / 2022 / 9’
  • Enflightenment / reż. Wey Yinn Teo / Malaysia / 2023 / 11’ 

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie.