Fokus: Fixing the Future

Motto 12. edycji Short Waves Festival – Fixing the Future – wyznacza krąg zainteresowań kuratorów festiwalu i powraca w wielowątkowej narracji pokazów filmowych, programie edukacyjnym, czy nawet – we wspólnej trosce, by festiwal był choć trochę bardziej przyjazny planecie. W roku 2020 spoglądamy w przyszłość i wspólnie analizujemy zjawiska takie jak kryzys klimatyczny, wzrost znaczenia partii populistycznych, czy zagrożenia związane z postępującą polaryzacją społeczeństwa. Cztery specjalnie przygotowane programy filmowe pomogą nam w poszukiwaniu odpowiedzi na utopijne pytanie, czy możemy jeszcze naprawić przyszłość.

 

Przyszłe Światy / Future Worlds 

Najbardziej futurystyczny program, w którym zobaczymy jak twórcy filmów z całego świata obrazują przyszłość i związane z nią lęki. Czy nadciąga wielka powódź? A może z utęsknieniem będziemy poszukiwać miejsc, w których nie ma zasięgu? Fascynująca wizualnie opowieść o przyszłych światach zakończona filozoficznym traktatem o nowych formach ideologii zapośredniczonej przez technologię. 

The flood is comingSwitzerland / UK 2018. Animation. 9’. Director: Gabriel Böhmer
A Mordida / Portugal 2019. Fiction. 26’. Director: Pedro Neves Marques
PrimerGermany 2019. Experimental. 8’. Directors: CROSSLUCID
ZOMBIESBelgium 2019. Experimental. 15’. Director: Bajoli
Abstract horrorCzech Republic 2019. Experimental. 19’. Director: Franz Milec

Kino Muza / Sala 1 / 17.03.2020 / 17:00 / 90’

 

Sztuka protestu / The Art of Protest

Jedną z najbardziej powszechnych, skutecznych i wyzwalających form sprzeciwu (lub poparcia) jest demonstracja, czyli zgromadzenie w miejscu publicznym. Może ona przybierać łagodną wersję pokojowej manifestacji lub hałaśliwej pikiety, ale także przerodzić się w krwawe starcia na masową skalę. Co czujemy, kiedy wspólnie wychodzimy na ulicę? Czy obecność w protestującym tłumie może nabrać wymiaru performatywnego? Czy wreszcie – jak władza reaguje na opór społeczeństwa? Sztuka protestu to czasem jedyne, co nam pozostaje. 

First ActBrasil 2019. Fiction. 20’. Director: Matheus Parizi
Black Bus StopUSA 2019. Documentary / experimental. 10’. Directors: Kevin Jerome Everson, Claudrena N. Harold
The 561st Hour of Occupation / Taiwan 2014. Documentary / experimental. 7’. Director: Yuan Goang Ming
Mój kraj taki pięknyPoland 2019. Documentary. 29’. Director: Grzegorz Paprzycki
Déploiements (Deployments) / France/Netherlands 2018. Experimental. 16’. Director: Stéphanie Lagarde

Kino Muza / Sala 2 / 19.03.2020 / 16:00 / 90’

 

Eko Aktywizm / Eco Activism

Mimo, iż aktywiści i naukowcy z całego świata od ponad pół wieku dyskutują o zatrważającym wpływie człowieka na ekosystem, dopiero w roku 2019 wiadomość o powszechnym kryzysie klimatycznym przebiła się mediów głównego nurtu i wstrząsnęła opinią publiczną. Nie bądźmy bierni! Istnieje szereg wartościowych inicjatyw zajmujących się ekologią: od walki z chowem klatkowym po strajk klimatyczny. Po projekcji filmów dokumentujących różne działania z obszaru zielonego aktywizmu zapraszamy na rozmowę z zaproszonymi gośćmi z m.in. Stowarzyszenia Otwarte Klatki oraz Extinction Rebellion Poznań.

Kino Muza / Sala 2 / 20.03.2020 / 16:30 / 90’

 

Masz wybór / It’s up to You 

W wielu sytuacjach zastanawiamy się: czy mój wybór ma znaczenie? Czy moja prywatna postawa lub decyzja konsumencka może zmienić bieg świata? Żyjemy w czasach, w których podejmowanie decyzji – indywidualnych i kolektywnych – jeszcze nigdy nie było tak trudne. Program 6 filmów eksploruje zjawiska takie jak kształtowanie się opinii publicznej, sprawczość jednostki czy wreszcie – trudne mechanizmy demokratycznego podejmowania decyzji w grupie. Czasem na poważnie – obserwując wzrost poparcia dla Zjednoczenia Narodowego we Francji, a czasem na wesoło – uczestnicząc w obradach rady miasta Tampere debatującej o linii tramwajowej przez 12h. Jedno jest pewne: wybór ma znaczenie. 

KIDS / Germany 2019. Animation. 9’. Director: Michael Frei )
I Signed the Petition / Switzerland 2018. Documentary. 11’.  Director: Mahdi Fleifel)
Who Talks / Sweden 2019. Fiction. 14’. Director: Elin Övergaard)
Dancing with Le Pen / France / USA 2018. Documentary. 23’. Director: Nora Mondray)
We Got Your Back / Sweden 2015. Fiction. 4’. Director: Viktor Hertz)
Taking the floor / Finland 2017. Documentary. 9’. Directors: Hannes Vartiainen, Pekka Veikkolainen)

Kino Muza / Sala 2 / 22.03.2020 / 13:00 / 90’

Podczas pokazu we współpracy z KASKcinema w Gent 30 kwietnia 2025 r. zaprezentujemy program RAW, którego kuratorem jest Wout Biesmans. Program powstał na bazie konkursu, który swoją pierwszą odsłonę miał podczas festiwalu Short Waves 2023 roku. RAW został stworzony, aby zapewnić większą widoczność produkcjom, które często znajdują się poza kanonem klasycznych festiwali filmowych ze względu na swoją unikatową sygnaturę. Program ten jest odpowiedzią na szerszą dyskusję na temat tego, kto kształtuje promocję kultury i kto definiuje granice między kinem a sztuką medialną.
RAW oznacza refleksję, przygodę i badania. Spodziewaj się połączenia animacji, multimediów i filmu autorskiego, który stoi na przecięciu kina i eksperymentu. W menu: filmowanie tygrysa tasmańskiego, filmowiec z obsesją na punkcie ping ponga, dwie cyberprzestrzenie – jedna z nich pokazuje delfina w wolnym związku z piętnastoma nadmuchiwanymi zwierzętami, haiku, opowieść o duchach i młodym człowieku, który marzy o tym, by pewnego dnia móc latać.

Po pokazie przygotowanym we współpracy z KASKcinema odbędzie się Q&A z Lucie Grannec i Spencerem Jamesem Bogaertem. 

  • We All Want a Place to Call Our Own / reż. Daniela Delgado Viteri / Ecuador / 2022 / 13’
  • For Mouna / reż. Spencer James Bogaert / Belgium / 2022 / 14’
  • Furrie / reż. Lucie Grannec / France / 2022 / 9’ 
  • Mars / reż. Yann les Jours / France / 2023 / 1’ 
  • Elantra is almost a life / reż. Maja Skjøth Hegelund / United States / 2023 / 7’
  • Di Visi di Pietra Memoria / reż. Andrea Bordoli / Switzerland / 2022 / 9’
  • Enflightenment / reż. Wey Yinn Teo / Malaysia / 2023 / 11’ 

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie.