Short Waves Festival 2020 – Ogłaszamy zwycięzców!

[vc_row][vc_column][vc_column_text]22.08 w Sali Wielkiej CK Zamek odbyła się gala wręczenia nagród, które zostały przyznane we wszystkich konkursach Short Waves Festival 2020. Podczas festiwalu jury i publiczność pilnie oglądał filmy z selekcji konkursowej. Po burzliwych obradach i skrupulatnym głosowaniu zapadły werdykty, które zostały ogłoszone podczas gali.

INTERNATIONAL COMPETITION

Jury w składzie: Margarida Moz, Simone Späni, Niels Putman zdecydowało o przyznaniu następujących nagród:

I Nagroda – 10 000 PLN

This means more, reż. Nicolas Gourault, Francja 2019

Wspomnienie wydarzenia, które na zawsze zmieniło podejście do piłki nożnej, zmusza nas do refleksji o kruchości naszego istnienia, gdy pasja zostaje zastąpiona przez biznes. Wykorzystując technologię, która pozwala na rekonstrukcję starego stadionu, reżyser oddaje głos tym, którzy zostali na lodzie po tym jak piłka nożna z wspólnotowego wydarzenia staje się inkluzywną formą rozrywki z powodu czegoś tak niekwestionowanego jak kwestie bezpieczeństwa. Dokument, nie osądzając ani nie wdając się w zbytnie dygresje, staje się bardzo silnym i szczerym oświadczeniem politycznym. Jury było pod wrażeniem głębi filmu i jak udaje mu się zawrzeć tyle znaczeń.

II Nagroda (Ex Aequo) – 3 750 PLN

A Mordida (The Bite), reż. Pedro Neves Marques, Portugalia 2019

W tej pseudo-science fiction uniwersum wkraczamy w nierealny świat, gdzie dźwięki i faktury rozmywają się z płynnością postaci i konstrukcji historii. W tym zawiłym filmie, który nieintencjonalnie, staje się bardzo istotny w czasach pandemii i leży na barkach twórcy, który nigdy nie zdradza wszystkich swoich sekretów. Jury było zafascynowane odkrywaniem świata, w którym miłość nadal istnieje i rozmnaża się według logiki, która przeczy binarnemu myśleniu stosowanemu w naturze.

II Nagroda (Ex Aequo) – 3 750 PLN

Suc de Sindria (The Watermelon Juice), reż. Irene Moray

W tym filmie podążamy razem z kobietą, który odzyskuje swoją siłę w najwyższej formie seksualnej przyjemności, która kiedyś została jej brutalnie odebrana. Temat ukazuje, nie wchodząc w banały, stygmatyzację z dużą czułością, opieką i przenikliwością w podejściu do tematu i bohaterów nigdy wcześniej niewidzianym w kinie. Hołd dla siły miłości, humoru, lata, okazywania i pokonywania swoich słabości i magii soku z arbuza.

 

Nagroda publiczności – 2 500 PLN

To each your Sarah, reż. Deokgeun Kim, Korea Południowa 2019

POLISH COMPETITION

Jury w składzie Margarida Moz, Simone Späni, Niels Putman przyznało następujące nagrody:

 

Nagroda Główna – 7 500 PLN

Koniec sezonu, reż. Stanisław Cuske, Polska 2019

Starzejąca się para wybiera się w rejs nad jeziorem wspominając dawne dni. W jesieni życia pojawiają się nowe wyzwania i kwestie, których nie trzeba już wypowiadać na głos. Wieloletnia więź podobna innym uchwycona jakby była wyjątkowa. Kamera, która nie jest tu intruzem ani nie narusza tej bliskości trwającej ciszy, wspólnych działań i małych sprzeczek. Magia filmu, unosząc się na tej szczerej prostocie, ujęła jury.

 

Nagroda Jury Młodych – 1 000 PLN

Oko Boga, reż. Igor Kawecki, Polska 2019

Za:

  • wrażliwość na bohatera i jego otoczenie, która pozwoliła nadać filmowi atmosferę bliskości i intymności,
  • za autentyzm i realistyczny klimat historii,
  • za ujęcie jedności miejsca z bohaterem – środowisko dopełnia bohatera i odwrotnie,
  • humor.

Film obserwuje głównego bohatera ze szczególną wrażliwością, która w połączeniu z przedstawieniem przygnębiającej rzeczywistości kazimierskich przestrzeni tworzy obraz nie tylko autentyczny, ale również refleksyjny. Momenty humorystyczne urozmaicają tę osobliwą wizytę w zbliżającej się do kresu swych dni kamienicy.

 

Nagroda publiczności – 2 000 PLN

Na krańcu miasta, reż. Daria Kasperek, Polska 2019

KONKURS POLSKICH FILMÓW EKSPERYMENTALNYCH

Nagroda Główna – 2 000 PLN

I didn’t go to Crimea and all I got was this alien message, reż. Zuza Banasińska, Polska 2018

Bazując na współczesnym nurcie filmowym found-footage artystka rozumie jak spleść różne wizualne i narracyjne elementy w skomplikowaną sieć. Traktując znaleziony przedmiot jako punkt wyjściowy, tworzy wielopłaszczyznowy i dobrze przemyślany kolaż z punktu widzenia przyszłego archeologa ery postczłowieka. Dzieci czasów, w których patrzono na przyszłość optymistycznym okiem, stały się rozczarowanymi żołnierzami w czasach trwającego konfliktu i globalnej destrukcji.

Wyróżnienie Specjalne

How to use Pyramid, reż. Karolina Zajączkowska, Polska 2019

Za ukazanie potężnej, ale uzdrawiającej siły kobiet i przypomnienie, że była ona z nami od dawna. Potrzebujemy tej mrocznej energii, szczególnie teraz, w czasach, w których kwestionuje się podstawowe prawa człowieka, a seksualność zastaje poddana opresji.

DANCES WITH CAMERA

Jury w składzie: Marc Wagenbach, Paulina Święcańska oraz Marlene Millar nagrodziło następujące filmy:

I Nagroda – 5 000 PLN

Under the Skin, reż. Carmen Porras, Hiszpania 2019

Jury dostrzegło potencjał politycznego charakteru prywatności, szczególnie w kontekście COVID-19, w którym konfrontujemy się z izolacją oraz intensyfikacją tradycyjnych ról w kontekście konstruktu rodziny. Silna bohaterka stawia czoło widzom przy pomocy swojej radykalnej i autentycznej kobiecości. “Under the skin” skupia się na eksploracji intymności kobiecego ciała oraz przedefiniowuje przestrzeń piękna i siły.

II Nagroda – 2 000 PLN

The Last Children, reż. Fu Le, Francja 2019

“The Last Children” to poetycka historia pełna radości i nadziei, która zabiera widza w podróż do świata wyobraźni miasteczka, w którym rzeczywistość zlewa się z fikcją. Jury było pod wrażeniem pomysłowej narracji równoległej oraz kreatywnego wykorzystania udziału społeczności.

Dances with Camera Nagroda publiczności – 1 000 PLN

Maids, reż. Sofia Castro, Argentyna 2019

URBAN VIEW

Nagroda Publiczności – 2 000 PLN

Kopacabana, reż. Marcos Bonisson, Khalil Charif, Brazylia 2019

 

Gratulujemy wszystkim zwycięzcom![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Podczas pokazu we współpracy z KASKcinema w Gent 30 kwietnia 2025 r. zaprezentujemy program RAW, którego kuratorem jest Wout Biesmans. Program powstał na bazie konkursu, który swoją pierwszą odsłonę miał podczas festiwalu Short Waves 2023 roku. RAW został stworzony, aby zapewnić większą widoczność produkcjom, które często znajdują się poza kanonem klasycznych festiwali filmowych ze względu na swoją unikatową sygnaturę. Program ten jest odpowiedzią na szerszą dyskusję na temat tego, kto kształtuje promocję kultury i kto definiuje granice między kinem a sztuką medialną.
RAW oznacza refleksję, przygodę i badania. Spodziewaj się połączenia animacji, multimediów i filmu autorskiego, który stoi na przecięciu kina i eksperymentu. W menu: filmowanie tygrysa tasmańskiego, filmowiec z obsesją na punkcie ping ponga, dwie cyberprzestrzenie – jedna z nich pokazuje delfina w wolnym związku z piętnastoma nadmuchiwanymi zwierzętami, haiku, opowieść o duchach i młodym człowieku, który marzy o tym, by pewnego dnia móc latać.

Po pokazie przygotowanym we współpracy z KASKcinema odbędzie się Q&A z Lucie Grannec i Spencerem Jamesem Bogaertem. 

  • We All Want a Place to Call Our Own / reż. Daniela Delgado Viteri / Ecuador / 2022 / 13’
  • For Mouna / reż. Spencer James Bogaert / Belgium / 2022 / 14’
  • Furrie / reż. Lucie Grannec / France / 2022 / 9’ 
  • Mars / reż. Yann les Jours / France / 2023 / 1’ 
  • Elantra is almost a life / reż. Maja Skjøth Hegelund / United States / 2023 / 7’
  • Di Visi di Pietra Memoria / reż. Andrea Bordoli / Switzerland / 2022 / 9’
  • Enflightenment / reż. Wey Yinn Teo / Malaysia / 2023 / 11’ 

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie.