2020 — podsumowanie roku przez zespół Short Waves Festival

[vc_section][vc_row][vc_column width=”1/4″][mkdf_image_with_text enable_image_shadow=”no” title_mark=”” title_tag=”” image=”13157″ image_size=”thumbnail” title=”Emilia Mazik / Dyrektorka festiwalu”][/vc_column][vc_column width=”3/4″][vc_column_text]

NAJLEPSZY SHORT
To był kolejny ogromnie interesujący rok dla krótkiego filmu. Jak zwykle mam problem ze wskazaniem jednego tytułu, więc zaproponuję moje top 3:
  • Sun Dog, reż. Dorian Jespers, Belgia 2020. Od momentu, w którym zobaczyłam ten film zaraz po tym, kiedy wygrał festiwal w Rotterdamie, byłam przekonana, że powinniśmy pokazać go w Poznaniu na Short Waves Festival. Szczęśliwie udało się i Poznań odwiedził także reżyser, a film ostatecznie był także nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej.
  • Dustin, reż. Naïla Guiguet, Francja 2020. Wciąż jestem pod ogromnym wrażeniem tego tytułu: Dustin to nie tylko ciekawy portret transpłciowej bohaterski, ale także najlepsza scena imprezy techno, jaką widziałam w filmie od dawna!
  • Dune, reż. Gábor Ulrich, Węgry 2020. Z pozoru prosta animacja wprawiła mnie w kinie w istny trans – głównie z racji na hipnotyczny charakter i perfekcyjne udźwiękowienie.

[/vc_column_text][vc_empty_space][mkdf_image_gallery type=”grid” enable_image_shadow=”no” number_of_columns=”three” space_between_columns=”tiny” images=”15896,15897,15998″ image_size=”300×300″][vc_empty_space][vc_column_text]

NAJLEPSZY FESTIWALOWY MOMENT
Tegoroczne Short Waves Festival było jednym wielkim eksperymentem (hybrydowa formuła, nowe daty), ale myślę, że mieliśmy naprawdę sporo szczęścia, że festiwal mógł się odbyć z udziałem gości i publiczności. Ulubiony moment? Myślę, że festiwalowy Pokaz Otwarcia zorganizowany we współpracy z cyklem Obrazy Wrażliwe w Centrum Kultury Zamek, kiedy zobaczyłam salę pełną widzów i zdałam sobie sprawę, że „wow, to się dzieje naprawdę!”. Drugie miejsce to z pewnością nasze kino ogródkowe, czyli fantastyczna atmosfera na Random Garden Cinema.

[/vc_column_text][vc_empty_space][mkdf_single_image enable_image_shadow=”no” image=”15958″ image_size=”1920×1080″][vc_empty_space][vc_column_text]

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIE ROKU
Tutaj znowu tyle się działo, że nie wskażę jednego faworyta. W kategorii festiwal online wygrywa dla mnie Vienna Shorts – świetnie zrealizowany festiwal, który pokazał jakie możliwości daje platforma Filmchief Hub. Poza doskonałą selekcją filmów na uwagę zasługuje także ich wartościowy program branżowy. W kategorii wydarzenie offline moim niekwestionowanym faworytem jest Cyprus International Short Film Festival, gdzie jurorowałam w połowie października, pomiędzy dwoma falami pandemii. Niesłychana gościnność festiwalu, dobre filmy i kąpiele w morzu to było to, czego było mi trzeba w tym dziwnym roku 2020. A w kategorii online/offline chciałabym uhonorować narodziny Talking Shorts, czyli pierwszego portalu zajmującego się krytyką filmów krótkometrażowych!

[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][/vc_section][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”100px”][/vc_column][/vc_row][vc_section][vc_row][vc_column width=”1/4″][mkdf_image_with_text enable_image_shadow=”no” title_mark=”” title_tag=”” image=”13292″ image_size=”thumbnail” title=”Szymon Stemplewski / Concept designer, programer „][/vc_column][vc_column width=”3/4”][vc_column_text]

NAJLEPSZY SHORT
Kelly Lee Owens „Corner of My Sky” [ft. John Cale] dir. Kasper Häggström, 2020
Proste, a sympatyczne. Muzycznie – fragment „Inner Song” Kelly Lee Owens, moim zdaniem płyty 2020 roku.

[/vc_column_text][vc_empty_space][mkdf_image_gallery type=”grid” enable_image_shadow=”no” number_of_columns=”three” space_between_columns=”tiny” images=”15939,15940,15938″ image_size=”300×300″][vc_empty_space][vc_column_text]

NAJLEPSZY FESTIWALOWY MOMENT
hotel—europa extra: life in loops
Nie potrafię tego doświadczenia opisać słowami, ale chętnie bym je powtórzył, nie jeden raz, nie dwa…

[/vc_column_text][vc_empty_space][mkdf_single_image enable_image_shadow=”no” image=”15950″ image_size=”1920×1080″][vc_empty_space][vc_column_text]

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIE ROKU
Short Waves Online
Bardzo ucieszył mnie powrót do konwencji, która była znakiem rozpoznawczym Short Waves Grand Prix Tour. Zestaw polskich, krótkich, audiowizualnych produkcji, bardzo różnorodnych i niejednoznacznych. Do tego nawiązanie współpracy z FINA, co pomogło dobrze wybrzmieć całości.

[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][/vc_section][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”100px”][/vc_column][/vc_row][vc_section][vc_row][vc_column width=”1/4″][mkdf_image_with_text enable_image_shadow=”no” title_mark=”” title_tag=”” image=”13295″ image_size=”thumbnail” title=”Aleksandra Ławska / Koordynatorka programu, programerka”][/vc_column][vc_column width=”3/4″][vc_column_text]

NAJLEPSZY SHORT
Trudno w tym roku wybrać mi jeden, ale jeśli film można czytać na tysiące sposobów, to znajduje specjalnie miejsce w moim filmowym sercu. Każdy intrygujący na swój sposób. Trójka, która zostanie ze mną na dłużej.
  • This Means More, reż. Nicolas Gourault,
  • Sun Dog, reż. Dorian Jespers,
  • World, reż. Christine Haroutounian

[/vc_column_text][vc_empty_space][mkdf_image_gallery type=”grid” enable_image_shadow=”no” number_of_columns=”three” space_between_columns=”tiny” images=”14701,15896,15919″ image_size=”300×300″][vc_empty_space][vc_column_text]

NAJLEPSZY FESTIWALOWY MOMENT

Myślę, że Random Garden Cinema na Short Waves Festival, na którym w jakiś sposób doszło do mnie, że nasz festiwal odbywa się również fizycznie, i że to najlepsza rzecz w tym roku, która mnie spotyka.

[/vc_column_text][vc_empty_space][mkdf_single_image enable_image_shadow=”no” image=”15952″ image_size=”1920×1080″][vc_empty_space][vc_column_text]

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIE ROKU
  • bezapelacyjnie SWF – mimo wielu trudności, najżywszy i najładniejszy obraz 2020 roku
  • festiwal w Clermont-Ferrand, który zdążył odbyć się jeszcze offline. Dla mnie pierwsze spotkanie z tym legendarnym festiwalem i marketem filmowym, gdzie miałam szansę poznać masę wspaniałych postaci festiwalego świata krótkiego metrażu. Wydaje się jakby odbył się w równoległej rzeczywistości, ale to naprawdę miało miejsce w 2020!
  • trudno może zakwalifikować to do wydarzeń online, ale chylę czoła inicjatywie „Jak tworzyć kulturę w sieci” – bardzo zgrabny i pomocny cykl edukacyjny, który wspiera na wielu poziomach wszystkich związanych z kulturą.

[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][/vc_section][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”100px”][/vc_column][/vc_row][vc_section][vc_row][vc_column width=”1/4″][mkdf_image_with_text enable_image_shadow=”no” title_mark=”” title_tag=”” image=”13298″ image_size=”thumbnail” title=”Ania Golon / Koordynatorka biura festiwalowego, Awesome Shorts”][/vc_column][vc_column width=”3/4″][vc_column_text]

NAJLEPSZY SHORT

Spośród wszystkich shortów i teledysków (które, nie zapominajmy, też są shortami!) obejrzanych w 2020 moim absolutnym top i o ile nie numerem jeden jest Christine and The Queen — La Vita Nuova, reż. Colin Solal Cardo. trwa jedyne 13’48” ALE WARTO. (muzycznie i wizualnie)

[/vc_column_text][vc_empty_space][mkdf_image_gallery type=”grid” enable_image_shadow=”no” number_of_columns=”three” space_between_columns=”tiny” images=”15931,15930,15932″ image_size=”300×300″][vc_empty_space][vc_column_text]

NAJLEPSZY FESTIWALOWY MOMENT

Ciężko wybrać bo wyjątkowe jest to, że festiwal w ogóle odbył się w wersji OFFLINE, ale jeżeli mam wybierać nie*jeden szczególny moment to wymienię: wspaniałe Random Garden Cinema, wszystkie biurowe poranki i śniadania, no i mój absolutny highlight oraz w pewnym sensie sukces, do którego dołożyłam cegiełkę czyli wielki festiwalowy przemarsz z Brzegu Wschodniego do Domu Technika (kto zna topografię Poznania ten wie, że to kawał drogi i sam fakt doprowadzenia chociaż 1/3 śmiałków jest dużym sukcesem, a poza tym było dużo funu XD).

[/vc_column_text][vc_empty_space][mkdf_single_image enable_image_shadow=”no” image=”15955″ image_size=”1920×1080″][vc_empty_space][vc_column_text]

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIE ROKU

Na pewno Short Waves Festival dlatego, że od marca żyliśmy w stresie czy w ogóle się odbędziemy, a od 5 lat rok bez SWF to coś czego nie jestem w stanie sobie wyobrazić. także FUCK YEAH! zrobiliśmy to dobrze! *NH i AFF — online, też było super : )

[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][/vc_section][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”100px”][/vc_column][/vc_row][vc_section][vc_row][vc_column width=”1/4″][mkdf_image_with_text enable_image_shadow=”no” title_mark=”” title_tag=”” image=”13233″ image_size=”thumbnail” title=”Dawid Skórzybut / Biuro festiwalowe”][/vc_column][vc_column width=”3/4″][vc_column_text]

NAJLEPSZY SHORT

W tym roku mój filmowy umysł opanowało jeszcze większe uwielbienie dla symetrii, żywych, radosnych kolorów i chęć oderwania się od świata realnego. To właśnie taneczny film Cinderella Games oferuje m.in. eskapizm w stronę, opowiedzianej na nowo historii Kopciuszka. Tak przyjemnie barwny i sympatyczny dla oka obraz, w połączeniu z muzyką pochodzącą z baletu Prokofiewa, to relaks dla umysłu.

[/vc_column_text][vc_empty_space][mkdf_image_gallery type=”grid” enable_image_shadow=”no” number_of_columns=”three” space_between_columns=”tiny” images=”15934,15935,15936″ image_size=”300×300″][vc_empty_space][vc_column_text]

NAJLEPSZY FESTIWALOWY MOMENT

Przekroczenie progu biura festiwalowego na sierpniowej edycji Short Waves Festival…to wtedy dotarła do mnie myśl, że właśnie po raz pierwszy w życiu będę częścią festiwalu filmowego nie po stronie widza, a po stronie organizatora! Czego chcieć więcej w życiu kinomaniaka?! 😀

[/vc_column_text][vc_empty_space][mkdf_single_image enable_image_shadow=”no” image=”15962″ image_size=”1920×1080″][vc_empty_space][vc_column_text]

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIE ROKU

interFACE, czyli dzieło uczestników warsztatów Filmowego Miasta: Świat Graczy. Ważne dla mnie ze względu na to, że kocham pracować przy projektach edukacyjnych i móc dawać szansę rozwoju ludziom z pasjami, a to właśnie ja miałem tę przyjemność sprawować opiekę nad uczestnikami — uczestnikami, którzy stworzyli najoryginalniejszy minifestiwal filmowy w 2020 roku!

[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][/vc_section][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”100px”][/vc_column][/vc_row][vc_section][vc_row][vc_column width=”1/4″][mkdf_image_with_text enable_image_shadow=”no” title_mark=”” title_tag=”” image=”15913″ image_size=”thumbnail” title=”Michał Tomaszewski / Koordynator obiegu kopii, tłumaczenia filmów”][/vc_column][vc_column width=”3/4″][vc_column_text]

NAJLEPSZY SHORT
  • The Deepest Hole, 2020, USA, reż. Matt McCormick, 12’

Jest coś perwersyjnego w stwierdzeniu, że w 2020 roku podobał mi się film o Supergłębokim Odwiercie Kolskim, czyli projekcie naukowym, który doprowadził do rzekomego dokopania się do piekła. Ten częściowo animowany dokument, korzystając z narracji z offu oraz fragmentów nagrań, przybliża nam całą otoczkę zdarzenia, który popłynęło na fali „szatańskiej paniki” w latach 90. Klimatem film ten można porównać do „Little Lower Than the Angels”, znanym pewnie widzom tegorocznej edycji SWF. Kto jest zaintrygowany, a nie zna tej historii, polecam się wstrzymać z zajrzeniem do sieci, bo niedługo będzie okazja go zobaczyć 🙂

  • Mizuko, 2019, USA, reż. Kira Dane, Katelyn Rebelo, 15’

Bardzo osobisty animowany dokument na temat obecnie boleśnie aktualny. Przeżycia Japonki obecnie mieszkającej w Stanach mieszają się tutaj ze wspomnieniami z ojczyzny i pozwalają zapoznać się z duchowym, buddyjskim rytuałem towarzyszącym dotkliwej stracie. Film chwyta za serce, też dzięki świetnie dobranej, spokojnej, elektronicznej muzyce. Wizualnie kojarzy mi się z laureatem Europejskiej Nagrody Filmowej z 2018 roku, „The Years”.

  • T, 2019, USA, reż. Keisha Rae Witherspoon, 14’

Film-zagadka. Sam nie wiem do końca, czym jest (fabułą? dokumentem? eksperymentem?). Poznajemy tytułowy bal T – bal ku czci zmarłych i osoby, które w nim uczestniczą. Wychodząc od zwyczajności: rozmów o bliskich, skręcamy w coraz dziwniejsze rejony – na ekranie i w dialogach. Myślę, że strona filmu dobrze oddaje jego klimat: [LINK] (tak, to faktyczna strona).

[/vc_column_text][vc_empty_space][mkdf_image_gallery type=”grid” enable_image_shadow=”no” number_of_columns=”three” space_between_columns=”tiny” images=”15915,15914,15916″ image_size=”300×300″][vc_empty_space][vc_column_text]

NAJLEPSZY FESTIWALOWY MOMENT

I pokaz Random Garden Cinema w Kolegium Akademickim: Never Stop Trying

Wyjątkowy program z wyjątkowym filmem w wyjątkowym miejscu otwierający stary/nowy cykl festiwalu.

[/vc_column_text][vc_empty_space][mkdf_single_image enable_image_shadow=”no” image=”15960″ image_size=”1920×1080″][vc_empty_space][vc_column_text]

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIE ROKU

Mailchimp Presents: Support the Shorts

Na krótko przed odwołaniem marcowej edycji SWF (brrr, dreszcze nie od zimna), na innym kontynencie odwołano z powodu pandemii, chyba jako pierwsze w ogóle, inne duże wydarzenie – festiwal SXSW w Teksasie. Z tego powodu w kwietniu dwie znane amerykańskie marki, Mailchimp (ta bardziej znana) oraz dystrybutor Oscilloscope Laboratories (ta mniej znana, dystrybucyjny odpowiednik zlepu Gutek Film + Velvet Spoon) postanowiły wspomóc twórców “szortów” i dać im platformę do pokazania swoich filmów. W ciągu 3 tygodni zapełnili przygotowaną specjalnie stronę większą częścią planowanego programu konkursowego krótkich metraży. Do obejrzenia za darmo, bez geo-blokad. Było to jedno z pierwszych festiwalowych wydarzeń online. Strona działa do dziś i część filmów wciąż jest dostępna: [LINK]

[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][/vc_section]

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie.