Lato się kończy, a więc rozpoczynamy nasze wspominki tego, co działo się w tym czasie, a o czym nie zdążyliśmy wam opowiedzieć! Zespół Fundacji Ad Arte nie siedział w miejscu i odwiedzał zaprzyjaźnione festiwale, odkrywając przy tym nowe formy artystycznej ekspresji, rozmawiając, dzieląc się swoim doświadczeniem i pokazując rodzime kino krótkometrażowe za granicą.
Jednym z naszych przystanków było Kino Susidiv. Na festiwalu prezentowane są filmy z krajów Grupy Wyszehradzkiej, takich jak Węgry, Słowacja, Polska i Czechy, a także Rumunia i Austria, które łączy z Zakarpaciem przeszłość historyczna i wspólne doświadczenia. Zespół SWF oraz Fundacja Ad Arte miały przyjemność zostać partnerem tegorocznej edycji wydarzenia.
Nasz reprezentant Szymon Stemplewski poprowadził dwa warsztaty, podczas których dzielił się swoim wieloletnim doświadczeniem pracy w branży festiwalowej. Pierwszy “Work on cinema: experience design” poświęcony został tematowi wieloaspektowego spojrzenia na kreowanie filmowego doświadczenia, ze szczególnym zwróceniem uwagi na detale, kluczowe przy tworzeniu jak najbardziej wartościowych i oryginalnych sytuacji kinowych.
Drugi skupiał się natomiast, na tym co w 2024 roku ponownie stało nam się bardzo bliskie, czyli klubom filmowym i ich prosperowaniu. Dlaczego potrzebujemy dyskusji o kinie? Jak stworzyć komfortowe warunki, dla tego typu rozmów? Jak budować społeczność wokół filmowych doświadczeń? Nad tymi i wieloma innymi zagadnieniami zastanawiały się osoby uczestniczące w warsztacie.
Szymon brał również udział w panelu dyskusyjnym z Radką Hoffmanową (Young Film Fest i Elbe Dock) oraz Sashą Prokopenko (KISFF). Rozmowa skupiała się wokół tematów kuratorowania i programowania festiwali filmów krótkometrażowych, tworzenia kompletnego doświadczenia kinowego i jednoczenia społeczności wokół filmów krótkometrażowych.
Na Kino Susidiv swoją obecność zaznaczyliśmy również w formie filmowej. Pokazaliśmy festiwalowej publiczności program “Polish Young Talents” zaprogramowany przez Julię Sempołowicz! Ideą stojącą za selekcją było wybranie najświeższych, najbardziej oryginalnych i jakościowych produkcji młodych polskich osób reżyserskich, które już swoimi krótkimi metrażami mocno zaznaczyły swój status w rodzimym kinie.