Kino Susidiv – workshops, discussions and film screenings

Summer is coming to an end, and so we begin our recollections of what happened during this time that we didn’t manage to tell you about! The team of the Ad Arte Foundation did not sit still and visited befriended festivals, discovering new forms of artistic expression, talking, sharing our experience and showing domestic short cinema abroad. 

One of our stops was Kino Susidiv. The festival showcases films from Visegrad Group countries such as Hungary, Slovakia, Poland and the Czech Republic, as well as Romania and Austria, which are linked to Zakarpattia by a historical past and shared experiences. The Ad Arte Foundation was pleased to be a partner of this year’s event. 

Our representative Szymon Stemplewski led two workshops, during which he shared his years of experience working in the festival industry. The first, “Work on cinema: experience design,” was devoted to the topic of a multifaceted view of creating a cinematic experience, with particular attention to the details crucial to creating the most valuable and original cinematic situations possible. 

The second, on the other hand, focused on what has become very close to us again in 2024, that is, film clubs and their prosperity. Why do we need a discussion about cinema? How do we create a comfortable environment, for such discussions? How to build a community around the film experience? These and many other issues were pondered by those attending the workshop. 

Szymon also participated in a panel discussion with Radka Hoffmanova (Young Film Fest and Elbe Dock) and Sasha Prokopenko (KISFF). The conversation centered around the topics of curating and programming short film festivals, creating a complete cinema experience and uniting communities around short films. 

At Kino Susidiv we also made our presence felt in film form. We showed the festival audience the “Polish Young Talents”  programmed by Julia Sempołowicz! The idea behind the selection was to choose the freshest, most original and quality productions of young Polish directors, who have already made a strong mark in domestic cinema with their short films.  

Podczas pokazu we współpracy z KASKcinema w Gent 30 kwietnia 2025 r. zaprezentujemy program RAW, którego kuratorem jest Wout Biesmans. Program powstał na bazie konkursu, który swoją pierwszą odsłonę miał podczas festiwalu Short Waves 2023 roku. RAW został stworzony, aby zapewnić większą widoczność produkcjom, które często znajdują się poza kanonem klasycznych festiwali filmowych ze względu na swoją unikatową sygnaturę. Program ten jest odpowiedzią na szerszą dyskusję na temat tego, kto kształtuje promocję kultury i kto definiuje granice między kinem a sztuką medialną.
RAW oznacza refleksję, przygodę i badania. Spodziewaj się połączenia animacji, multimediów i filmu autorskiego, który stoi na przecięciu kina i eksperymentu. W menu: filmowanie tygrysa tasmańskiego, filmowiec z obsesją na punkcie ping ponga, dwie cyberprzestrzenie – jedna z nich pokazuje delfina w wolnym związku z piętnastoma nadmuchiwanymi zwierzętami, haiku, opowieść o duchach i młodym człowieku, który marzy o tym, by pewnego dnia móc latać.

Po pokazie przygotowanym we współpracy z KASKcinema odbędzie się Q&A z Lucie Grannec i Spencerem Jamesem Bogaertem. 

  • We All Want a Place to Call Our Own / reż. Daniela Delgado Viteri / Ecuador / 2022 / 13’
  • For Mouna / reż. Spencer James Bogaert / Belgium / 2022 / 14’
  • Furrie / reż. Lucie Grannec / France / 2022 / 9’ 
  • Mars / reż. Yann les Jours / France / 2023 / 1’ 
  • Elantra is almost a life / reż. Maja Skjøth Hegelund / United States / 2023 / 7’
  • Di Visi di Pietra Memoria / reż. Andrea Bordoli / Switzerland / 2022 / 9’
  • Enflightenment / reż. Wey Yinn Teo / Malaysia / 2023 / 11’ 

We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website.