International short film festival from Poznań, Poland.

Kino Forma

Chmura, premierowe, interdyscyplinarne wydarzenie audiowizualne przygotowane specjalnie na
otwarcie 13. edycji międzynarodowego festiwalu krótkiego kina Short Waves Festival, odbywającej się
pod hasłem Mirror Mirror.
Chmura, Frank Bretschneider, Agnieszka Obszańska, Zofia i Aga, Maria Magdalena Kozłowska, chór
Minimus, Render Boys, Niemy Dotyk, ZOFIA i AGA.
Chmura, dźwięki, obrazy, słowa.
Chmura, miejsce na nieopowiedziane historie i niczym nieograniczone interpretacje.
Chmura, tam, gdzie rodzi się mowa, Da, DaPaD, PaDPapa, Pa, Da, Pada, Spada, Spałam, Spadłam,
Zaczynam, Zaczy, Zaczyna, Zaczyna się.
aodgłosy z obszarów mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, światła i innych promieniowań.
Chmura, rozpadanie się na kawałki, natłok i przymykanie oczu, wydech, puste miejsca, ścięcie
włosów, wydech, siedzenie na murku, zapach deszczu, wydech, otwieranie oczu, wydech, noc,
otulenie.
Chmura, choćby nasze oczy były wypełnione snem, niech nasze serca na zawsze pozostaną
przebudzone.
Chmura, a właściwie pusty obłok.


W tekście pojawiają się cytaty oraz nawiązania m.in. do fragmentów:
tekstu Marii Magdaleny Kozłowskiej, opisu live actu EXP Franka Bretschneidera,
opisu płyty „Otulenie” Zofii, wydawnictwa „Ground Reflecting on the Sky” Misi Żurek.

Frank Bretschneider
av live act
ZOFIA i AGA
av live act
Zespół Wokalny Minimus
live act
Agnieszka Obszańska
soundtrack
Maria Magdalena Kozłowska
spoken word
Render Boys
animacja
Niemy dotyk
instalacja dźwiękowa

Szymon Stemplewski
intuicje, korelacje, połączenia
Maria Trzeciak
wsparcie produkcyjne
Krystian Piotr
realizacja nagłośnienia
i światła
Grzegorz Ciemciach
realizacja cyfrowej oprawy
wizualnej
Aga Nowacka
realizacja analogowej oprawy
wizualnej
minimal Glamour + Andrzej Hercuń
identyfikacja graficzna

Frank Bretschneider

Frank Bretschneider to muzyk, kompozytor i artysta wideo mieszkający w Berlinie. Jego prace są znane z precyzyjnego umiejscowienia dźwięku, złożonych, przeplatających się struktur rytmicznych oraz minimalistycznej, płynnej techniki. Subtelne i finezyjne kompozycje są również widoczne w efektach wizualnych artysty: perfekcyjnych realizacjach przekładających charakterystykę jego muzyki na język wizualny. Bretschneider wychował się w Karl-Marx-Stadt (obecnie Chemnitz), gdzie podczas słuchania nielegalnego radia i przemycania kaset Beastie Boys w Niemczech Wschodnich, kształtowała się jego muzyczna estetyka. Po ukończeniu studiów w dziedzinie Sztuk Pięknych, zainspirowany sztukami radiowymi i filmami science fiction, w 1984 roku zaczął eksperymentować z magnetofonami, syntezatorami i zmodyfikowanymi gitarami, oraz zgłębiać sposoby stworzenia dialogu pomiędzy sztuką wizualną a muzyką za pomocą różnych mediów takich jak film, wideo czy grafika komputerowa. W 1986, po założeniu wytwórni kaset magnetofonowych klangFarBe, Bretschneider założył wpływowy undergroundowy zespół w Niemczech Wschodnich, AG Geige. Zespół wydał trzy albumy przed zakończeniem działalności w 1993 roku. W 1995 roku, razem z jednym z członków AG Geige, Olafem Benderem, Bretschneider założył wytwórnię płytową Rastermusic, która w 1999 roku połączyła się z wytwórnią noton Carstena Nicolai tworząc raster-noton (obecnie raster-media). Bretschneider wydawał swoje prace za pośrednictwem wielu wytwórni (poza raster-noton), w tym 12k, Line, Mille Plateaux oraz Shitkatapult, a także miał swój wkład w wiele znanych kompilacji takich jak CLICKS & CUTS wydane przez Mille Plateaux oraz serię 20′ TO 2000 wydaną przez raster-noton, która zdobyła Golden Nica – najwyższe wyróżnienie na ceremonii rozdania nagród Prix Ars Electronica. Jego album RHYTHM znalazł się pośród najlepszych wydawnictw muzycznych 2007 roku według magazynu the Wire. Poza swoim dorobkiem jako muzyk, Bretschneider jest też zasłużonym producentem: w 2017 roku jego produkcja “In The Woods There Is A Bird …” stworzona dla Olafa Nicolai zdobyła prestiżową nagrodę imienia Karla Szczuka w kategorii Sztuka Radiowa/ Sztuka.

Agnieszka Obszańska

Teatrolożka z wykształcenia, dziennikarka z wyboru. Od kiedy pamięta połączona z radiem, najpierw jako słuchaczka, potem już po drugiej stronie. W „Trójce” – Programie III przez lata zajmowała się szeroko pojętą kulturą m.in.:
w programach „Teren Kultura” i „Radiowy Dom Kultury”. Odwiedziła z mikrofonem prawie wszystkie kontynenty i relacjonowała najważniejsze, nie tylko te największe, festiwale i wydarzenia kulturalne w Polsce i poza nią. Opętana naturą dźwięku i świadoma mocy jaką niesie za sobą opowiadanie historii słowem i dźwiękosferą tworzy instalacje, podcasty, słuchowiska i inne formy dźwiękowe, bazujące m.in.: na rejestrowanych samodzielnie dźwiękach terenowych. Performatywne zwierzę kulturalne. Działa niezależnie na wielu frontach, a w Radiu 357 prowadzi program „Obszary”.

Maria Magdalena Kozłowska

Urodziła się w Zielonej Górze. Absolwentka MISH UW i Das Theatre w Amsterdamie. Jej zainteresowania obejmują performance, wideo, a także operę i teatr. Najważniejszym tematem jej prac jest głos – jego fizyczność i splecenie z językiem. Jako performerka powołuje do życia diwy, wieszczki i święte. Jako reżyserka chętnie przemieszcza porządki, zestawiając powagę z dziecinnym poczuciem humoru, patos z bałaganem, całkowitą szczerość z absolutną sztucznością. Z Marią Tobołą współtworzy duet Maria Malpecki (dawniej Małpeczki). Jej prace pokazywane były m.in przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Galerię Raster, KW Institute for Contemporary Art w Berlinie, Gessnerallee w Zurychu, a także podczas Biennale w Wenecji i Manifesta. Mieszka i pracuje w Amsterdamie.

ZOFIA /Zofia Tomczyk/

Działa w obszarach ruchu i dźwięku, głównie improwizuje. Od 5 lat pracuje ze snami jako materiałem twórczym. Razem z Józefem Buchnajzerem tworzy duet Józef, Zofia. Jej solową płytę „Otulenie” wydała oficyna „Ciche Nagrania” w formie pudełka zapałek // Album to kolaż odczuć uzewnętrznionych w postaci zarejestrowanych dźwięków, który brzmi jak „Rozpadanie się na kawałki, natłok i przymykanie oczu, wydech, puste miejsca, ścięcie włosów, wydech, siedzenie na murku, zapach deszczu, wydech, otwieranie oczu, wydech, noc, otulenie ” // https://cichenagrania.bandcamp.com/album/otulenie-cn04 http://zofiatomczyk.com

AGA /Aga Nowacka/

Graficzka i projektantka. Zajmuje się sztukami wizualnymi oraz reżyserią i realizacją świateł w spektaklach. Eksploruje improwizację świetlną i tworzy analogowe projekcje, które towarzyszą koncertom labelu Ciche Nagrania. https://www.instagram.com/aganowacka/

Zespół Wokalny Minimus

Zespół Wokalny Minimus powstał w 2010 r. Skoncentrowany na śpiewie a cappella, posiada w swoim repertuarze przede wszystkim muzykę renesansu oraz dzieła XX i XXI wieku, odwołujące się do ducha dawnych epok. Minimus często bierze udział w projektach związanych z historycznie poinformowanym wykonawstwem muzyki dawnej. Zespół chętnie współpracuje z kompozytorami młodego pokolenia, ma na swoim koncie kilka prawykonań chóralnych utworów a cappella. Koncertuje na terenie całego kraju, przywiązując wagę zarówno do wysokiego poziomu artystycznego, jak i głęboko przemyślanej dramaturgii koncertów. W skład zespołu wchodzą śpiewacy związani przez wiele lat z najlepszymi poznańskimi chórami, m.in. z Poznańskimi Słowikami Stefana Stuligrosza, Chórem Musica Viva czy Poznańskim Chórem Kameralnym. Zespół Wokalny Minimus ma na swoim koncie dwie płyty CD oraz wiele nagród zdobytych na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. Kierownikiem artystycznym zespołu jest Sławomira Raczyńska, wykładowca Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu a także chórmistrz i pedagog Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego.

Render Boys

To Arek Zub i Marek Straszak. Chłopaki zajmują się już od ponad dekady szeroko pojętą audiowizualnością i kreacją obrazu. Szczególnie płynnie poruszają się
w technikach Motion Designu, Animacji 2D / 3D czy Video Mappingu.

Marek Straszak – absolwent Sztuki i Mediów na Uniwersytecie Sztuki (UdK) w Berlinie (DE) oraz Fotografii i Multimediów na wrocławskiej ASP. Freelancer, artysta nowych mediów, działa na polu motiongraphics, interaktywnych, audiowizualnych instalacji
oraz rzeźb kinetycznych. Współpracuje z teatrami, domami mediowymi, muzeami
oraz instytucjami kultury.

Arek Zub (1989) – grafik, animator, oraz VJ, absolwent UAP (Animacja). W swoim dorobku stworzył kilkadziesiąt animacji dla największych polskich firm takich jak Wirtualna Polska, Kronospan, MOCAK czy Orange. Miał okazję zaprezentować swoje umiejętności na: Open’er Festival, OFF Festiwal, Tauron Nowa Muzyka i Audioriver. W wizualizacjach,
w charakterystyczny sposób łączy wykonane animacje 2D, 3D, materiały filmowe
oraz zdjęcia.

Niemy dotyk

Osoba działająca na różnych polach sztuki, głównie związana z muzyką. Zaczęła od noise’u i punka (zespół Złota Jesień), z czasem zwracając się w stronę free jazzu, psychodelii i muzyki konkretnej. Współpracowała z galeriami Luka i Różnia, labelem enjoy life, grała na Unsoundzie i OFF Festivalu. Pochodzi z Trzebiatowa w województwie zachodniopomorskim. Nie posiada oficjalnego wykształcenia.