International short film festival from Poznań, Poland.

2020 — podsumowanie roku przez zespół Short Waves Festival

Emilia Mazik / Dyrektorka festiwalu

NAJLEPSZY SHORT
To był kolejny ogromnie interesujący rok dla krótkiego filmu. Jak zwykle mam problem ze wskazaniem jednego tytułu, więc zaproponuję moje top 3:
  • Sun Dog, reż. Dorian Jespers, Belgia 2020. Od momentu, w którym zobaczyłam ten film zaraz po tym, kiedy wygrał festiwal w Rotterdamie, byłam przekonana, że powinniśmy pokazać go w Poznaniu na Short Waves Festival. Szczęśliwie udało się i Poznań odwiedził także reżyser, a film ostatecznie był także nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej.
  • Dustin, reż. Naïla Guiguet, Francja 2020. Wciąż jestem pod ogromnym wrażeniem tego tytułu: Dustin to nie tylko ciekawy portret transpłciowej bohaterski, ale także najlepsza scena imprezy techno, jaką widziałam w filmie od dawna!
  • Dune, reż. Gábor Ulrich, Węgry 2020. Z pozoru prosta animacja wprawiła mnie w kinie w istny trans – głównie z racji na hipnotyczny charakter i perfekcyjne udźwiękowienie.
NAJLEPSZY FESTIWALOWY MOMENT
Tegoroczne Short Waves Festival było jednym wielkim eksperymentem (hybrydowa formuła, nowe daty), ale myślę, że mieliśmy naprawdę sporo szczęścia, że festiwal mógł się odbyć z udziałem gości i publiczności. Ulubiony moment? Myślę, że festiwalowy Pokaz Otwarcia zorganizowany we współpracy z cyklem Obrazy Wrażliwe w Centrum Kultury Zamek, kiedy zobaczyłam salę pełną widzów i zdałam sobie sprawę, że „wow, to się dzieje naprawdę!”. Drugie miejsce to z pewnością nasze kino ogródkowe, czyli fantastyczna atmosfera na Random Garden Cinema.
NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIE ROKU
Tutaj znowu tyle się działo, że nie wskażę jednego faworyta. W kategorii festiwal online wygrywa dla mnie Vienna Shorts – świetnie zrealizowany festiwal, który pokazał jakie możliwości daje platforma Filmchief Hub. Poza doskonałą selekcją filmów na uwagę zasługuje także ich wartościowy program branżowy. W kategorii wydarzenie offline moim niekwestionowanym faworytem jest Cyprus International Short Film Festival, gdzie jurorowałam w połowie października, pomiędzy dwoma falami pandemii. Niesłychana gościnność festiwalu, dobre filmy i kąpiele w morzu to było to, czego było mi trzeba w tym dziwnym roku 2020. A w kategorii online/offline chciałabym uhonorować narodziny Talking Shorts, czyli pierwszego portalu zajmującego się krytyką filmów krótkometrażowych!

Szymon Stemplewski / Concept designer, programer

NAJLEPSZY SHORT
Kelly Lee Owens „Corner of My Sky” [ft. John Cale] dir. Kasper Häggström, 2020
Proste, a sympatyczne. Muzycznie – fragment „Inner Song” Kelly Lee Owens, moim zdaniem płyty 2020 roku.
NAJLEPSZY FESTIWALOWY MOMENT
hotel—europa extra: life in loops
Nie potrafię tego doświadczenia opisać słowami, ale chętnie bym je powtórzył, nie jeden raz, nie dwa…
NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIE ROKU
Short Waves Online
Bardzo ucieszył mnie powrót do konwencji, która była znakiem rozpoznawczym Short Waves Grand Prix Tour. Zestaw polskich, krótkich, audiowizualnych produkcji, bardzo różnorodnych i niejednoznacznych. Do tego nawiązanie współpracy z FINA, co pomogło dobrze wybrzmieć całości.

Aleksandra Ławska / Koordynatorka programu, programerka

NAJLEPSZY SHORT
Trudno w tym roku wybrać mi jeden, ale jeśli film można czytać na tysiące sposobów, to znajduje specjalnie miejsce w moim filmowym sercu. Każdy intrygujący na swój sposób. Trójka, która zostanie ze mną na dłużej.
  • This Means More, reż. Nicolas Gourault,
  • Sun Dog, reż. Dorian Jespers,
  • World, reż. Christine Haroutounian
NAJLEPSZY FESTIWALOWY MOMENT

Myślę, że Random Garden Cinema na Short Waves Festival, na którym w jakiś sposób doszło do mnie, że nasz festiwal odbywa się również fizycznie, i że to najlepsza rzecz w tym roku, która mnie spotyka.

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIE ROKU
  • bezapelacyjnie SWF – mimo wielu trudności, najżywszy i najładniejszy obraz 2020 roku
  • festiwal w Clermont-Ferrand, który zdążył odbyć się jeszcze offline. Dla mnie pierwsze spotkanie z tym legendarnym festiwalem i marketem filmowym, gdzie miałam szansę poznać masę wspaniałych postaci festiwalego świata krótkiego metrażu. Wydaje się jakby odbył się w równoległej rzeczywistości, ale to naprawdę miało miejsce w 2020!
  • trudno może zakwalifikować to do wydarzeń online, ale chylę czoła inicjatywie „Jak tworzyć kulturę w sieci” – bardzo zgrabny i pomocny cykl edukacyjny, który wspiera na wielu poziomach wszystkich związanych z kulturą.

Ania Golon / Koordynatorka biura festiwalowego, Awesome Shorts

NAJLEPSZY SHORT

Spośród wszystkich shortów i teledysków (które, nie zapominajmy, też są shortami!) obejrzanych w 2020 moim absolutnym top i o ile nie numerem jeden jest Christine and The Queen — La Vita Nuova, reż. Colin Solal Cardo. trwa jedyne 13’48” ALE WARTO. (muzycznie i wizualnie)

NAJLEPSZY FESTIWALOWY MOMENT

Ciężko wybrać bo wyjątkowe jest to, że festiwal w ogóle odbył się w wersji OFFLINE, ale jeżeli mam wybierać nie*jeden szczególny moment to wymienię: wspaniałe Random Garden Cinema, wszystkie biurowe poranki i śniadania, no i mój absolutny highlight oraz w pewnym sensie sukces, do którego dołożyłam cegiełkę czyli wielki festiwalowy przemarsz z Brzegu Wschodniego do Domu Technika (kto zna topografię Poznania ten wie, że to kawał drogi i sam fakt doprowadzenia chociaż 1/3 śmiałków jest dużym sukcesem, a poza tym było dużo funu XD).

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIE ROKU

Na pewno Short Waves Festival dlatego, że od marca żyliśmy w stresie czy w ogóle się odbędziemy, a od 5 lat rok bez SWF to coś czego nie jestem w stanie sobie wyobrazić. także FUCK YEAH! zrobiliśmy to dobrze! *NH i AFF — online, też było super : )

Dawid Skórzybut / Biuro festiwalowe

NAJLEPSZY SHORT

W tym roku mój filmowy umysł opanowało jeszcze większe uwielbienie dla symetrii, żywych, radosnych kolorów i chęć oderwania się od świata realnego. To właśnie taneczny film Cinderella Games oferuje m.in. eskapizm w stronę, opowiedzianej na nowo historii Kopciuszka. Tak przyjemnie barwny i sympatyczny dla oka obraz, w połączeniu z muzyką pochodzącą z baletu Prokofiewa, to relaks dla umysłu.

NAJLEPSZY FESTIWALOWY MOMENT

Przekroczenie progu biura festiwalowego na sierpniowej edycji Short Waves Festival…to wtedy dotarła do mnie myśl, że właśnie po raz pierwszy w życiu będę częścią festiwalu filmowego nie po stronie widza, a po stronie organizatora! Czego chcieć więcej w życiu kinomaniaka?! 😀

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIE ROKU

interFACE, czyli dzieło uczestników warsztatów Filmowego Miasta: Świat Graczy. Ważne dla mnie ze względu na to, że kocham pracować przy projektach edukacyjnych i móc dawać szansę rozwoju ludziom z pasjami, a to właśnie ja miałem tę przyjemność sprawować opiekę nad uczestnikami — uczestnikami, którzy stworzyli najoryginalniejszy minifestiwal filmowy w 2020 roku!

Michał Tomaszewski / Koordynator obiegu kopii, tłumaczenia filmów

NAJLEPSZY SHORT
  • The Deepest Hole, 2020, USA, reż. Matt McCormick, 12’

Jest coś perwersyjnego w stwierdzeniu, że w 2020 roku podobał mi się film o Supergłębokim Odwiercie Kolskim, czyli projekcie naukowym, który doprowadził do rzekomego dokopania się do piekła. Ten częściowo animowany dokument, korzystając z narracji z offu oraz fragmentów nagrań, przybliża nam całą otoczkę zdarzenia, który popłynęło na fali „szatańskiej paniki” w latach 90. Klimatem film ten można porównać do „Little Lower Than the Angels”, znanym pewnie widzom tegorocznej edycji SWF. Kto jest zaintrygowany, a nie zna tej historii, polecam się wstrzymać z zajrzeniem do sieci, bo niedługo będzie okazja go zobaczyć 🙂

  • Mizuko, 2019, USA, reż. Kira Dane, Katelyn Rebelo, 15’

Bardzo osobisty animowany dokument na temat obecnie boleśnie aktualny. Przeżycia Japonki obecnie mieszkającej w Stanach mieszają się tutaj ze wspomnieniami z ojczyzny i pozwalają zapoznać się z duchowym, buddyjskim rytuałem towarzyszącym dotkliwej stracie. Film chwyta za serce, też dzięki świetnie dobranej, spokojnej, elektronicznej muzyce. Wizualnie kojarzy mi się z laureatem Europejskiej Nagrody Filmowej z 2018 roku, „The Years”.

  • T, 2019, USA, reż. Keisha Rae Witherspoon, 14’

Film-zagadka. Sam nie wiem do końca, czym jest (fabułą? dokumentem? eksperymentem?). Poznajemy tytułowy bal T – bal ku czci zmarłych i osoby, które w nim uczestniczą. Wychodząc od zwyczajności: rozmów o bliskich, skręcamy w coraz dziwniejsze rejony – na ekranie i w dialogach. Myślę, że strona filmu dobrze oddaje jego klimat: [LINK] (tak, to faktyczna strona).

NAJLEPSZY FESTIWALOWY MOMENT

I pokaz Random Garden Cinema w Kolegium Akademickim: Never Stop Trying

Wyjątkowy program z wyjątkowym filmem w wyjątkowym miejscu otwierający stary/nowy cykl festiwalu.

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIE ROKU

Mailchimp Presents: Support the Shorts

Na krótko przed odwołaniem marcowej edycji SWF (brrr, dreszcze nie od zimna), na innym kontynencie odwołano z powodu pandemii, chyba jako pierwsze w ogóle, inne duże wydarzenie – festiwal SXSW w Teksasie. Z tego powodu w kwietniu dwie znane amerykańskie marki, Mailchimp (ta bardziej znana) oraz dystrybutor Oscilloscope Laboratories (ta mniej znana, dystrybucyjny odpowiednik zlepu Gutek Film + Velvet Spoon) postanowiły wspomóc twórców “szortów” i dać im platformę do pokazania swoich filmów. W ciągu 3 tygodni zapełnili przygotowaną specjalnie stronę większą częścią planowanego programu konkursowego krótkich metraży. Do obejrzenia za darmo, bez geo-blokad. Było to jedno z pierwszych festiwalowych wydarzeń online. Strona działa do dziś i część filmów wciąż jest dostępna: [LINK]