Short Waves Festival 2020 – Ogłaszamy zwycięzców!

[vc_row][vc_column][vc_column_text]22.08 w Sali Wielkiej CK Zamek odbyła się gala wręczenia nagród, które zostały przyznane we wszystkich konkursach Short Waves Festival 2020. Podczas festiwalu jury i publiczność pilnie oglądał filmy z selekcji konkursowej. Po burzliwych obradach i skrupulatnym głosowaniu zapadły werdykty, które zostały ogłoszone podczas gali.

INTERNATIONAL COMPETITION

Jury w składzie: Margarida Moz, Simone Späni, Niels Putman zdecydowało o przyznaniu następujących nagród:

I Nagroda – 10 000 PLN

This means more, reż. Nicolas Gourault, Francja 2019

Wspomnienie wydarzenia, które na zawsze zmieniło podejście do piłki nożnej, zmusza nas do refleksji o kruchości naszego istnienia, gdy pasja zostaje zastąpiona przez biznes. Wykorzystując technologię, która pozwala na rekonstrukcję starego stadionu, reżyser oddaje głos tym, którzy zostali na lodzie po tym jak piłka nożna z wspólnotowego wydarzenia staje się inkluzywną formą rozrywki z powodu czegoś tak niekwestionowanego jak kwestie bezpieczeństwa. Dokument, nie osądzając ani nie wdając się w zbytnie dygresje, staje się bardzo silnym i szczerym oświadczeniem politycznym. Jury było pod wrażeniem głębi filmu i jak udaje mu się zawrzeć tyle znaczeń.

II Nagroda (Ex Aequo) – 3 750 PLN

A Mordida (The Bite), reż. Pedro Neves Marques, Portugalia 2019

W tej pseudo-science fiction uniwersum wkraczamy w nierealny świat, gdzie dźwięki i faktury rozmywają się z płynnością postaci i konstrukcji historii. W tym zawiłym filmie, który nieintencjonalnie, staje się bardzo istotny w czasach pandemii i leży na barkach twórcy, który nigdy nie zdradza wszystkich swoich sekretów. Jury było zafascynowane odkrywaniem świata, w którym miłość nadal istnieje i rozmnaża się według logiki, która przeczy binarnemu myśleniu stosowanemu w naturze.

II Nagroda (Ex Aequo) – 3 750 PLN

Suc de Sindria (The Watermelon Juice), reż. Irene Moray

W tym filmie podążamy razem z kobietą, który odzyskuje swoją siłę w najwyższej formie seksualnej przyjemności, która kiedyś została jej brutalnie odebrana. Temat ukazuje, nie wchodząc w banały, stygmatyzację z dużą czułością, opieką i przenikliwością w podejściu do tematu i bohaterów nigdy wcześniej niewidzianym w kinie. Hołd dla siły miłości, humoru, lata, okazywania i pokonywania swoich słabości i magii soku z arbuza.

 

Nagroda publiczności – 2 500 PLN

To each your Sarah, reż. Deokgeun Kim, Korea Południowa 2019

POLISH COMPETITION

Jury w składzie Margarida Moz, Simone Späni, Niels Putman przyznało następujące nagrody:

 

Nagroda Główna – 7 500 PLN

Koniec sezonu, reż. Stanisław Cuske, Polska 2019

Starzejąca się para wybiera się w rejs nad jeziorem wspominając dawne dni. W jesieni życia pojawiają się nowe wyzwania i kwestie, których nie trzeba już wypowiadać na głos. Wieloletnia więź podobna innym uchwycona jakby była wyjątkowa. Kamera, która nie jest tu intruzem ani nie narusza tej bliskości trwającej ciszy, wspólnych działań i małych sprzeczek. Magia filmu, unosząc się na tej szczerej prostocie, ujęła jury.

 

Nagroda Jury Młodych – 1 000 PLN

Oko Boga, reż. Igor Kawecki, Polska 2019

Za:

  • wrażliwość na bohatera i jego otoczenie, która pozwoliła nadać filmowi atmosferę bliskości i intymności,
  • za autentyzm i realistyczny klimat historii,
  • za ujęcie jedności miejsca z bohaterem – środowisko dopełnia bohatera i odwrotnie,
  • humor.

Film obserwuje głównego bohatera ze szczególną wrażliwością, która w połączeniu z przedstawieniem przygnębiającej rzeczywistości kazimierskich przestrzeni tworzy obraz nie tylko autentyczny, ale również refleksyjny. Momenty humorystyczne urozmaicają tę osobliwą wizytę w zbliżającej się do kresu swych dni kamienicy.

 

Nagroda publiczności – 2 000 PLN

Na krańcu miasta, reż. Daria Kasperek, Polska 2019

KONKURS POLSKICH FILMÓW EKSPERYMENTALNYCH

Nagroda Główna – 2 000 PLN

I didn’t go to Crimea and all I got was this alien message, reż. Zuza Banasińska, Polska 2018

Bazując na współczesnym nurcie filmowym found-footage artystka rozumie jak spleść różne wizualne i narracyjne elementy w skomplikowaną sieć. Traktując znaleziony przedmiot jako punkt wyjściowy, tworzy wielopłaszczyznowy i dobrze przemyślany kolaż z punktu widzenia przyszłego archeologa ery postczłowieka. Dzieci czasów, w których patrzono na przyszłość optymistycznym okiem, stały się rozczarowanymi żołnierzami w czasach trwającego konfliktu i globalnej destrukcji.

Wyróżnienie Specjalne

How to use Pyramid, reż. Karolina Zajączkowska, Polska 2019

Za ukazanie potężnej, ale uzdrawiającej siły kobiet i przypomnienie, że była ona z nami od dawna. Potrzebujemy tej mrocznej energii, szczególnie teraz, w czasach, w których kwestionuje się podstawowe prawa człowieka, a seksualność zastaje poddana opresji.

DANCES WITH CAMERA

Jury w składzie: Marc Wagenbach, Paulina Święcańska oraz Marlene Millar nagrodziło następujące filmy:

I Nagroda – 5 000 PLN

Under the Skin, reż. Carmen Porras, Hiszpania 2019

Jury dostrzegło potencjał politycznego charakteru prywatności, szczególnie w kontekście COVID-19, w którym konfrontujemy się z izolacją oraz intensyfikacją tradycyjnych ról w kontekście konstruktu rodziny. Silna bohaterka stawia czoło widzom przy pomocy swojej radykalnej i autentycznej kobiecości. “Under the skin” skupia się na eksploracji intymności kobiecego ciała oraz przedefiniowuje przestrzeń piękna i siły.

II Nagroda – 2 000 PLN

The Last Children, reż. Fu Le, Francja 2019

“The Last Children” to poetycka historia pełna radości i nadziei, która zabiera widza w podróż do świata wyobraźni miasteczka, w którym rzeczywistość zlewa się z fikcją. Jury było pod wrażeniem pomysłowej narracji równoległej oraz kreatywnego wykorzystania udziału społeczności.

Dances with Camera Nagroda publiczności – 1 000 PLN

Maids, reż. Sofia Castro, Argentyna 2019

URBAN VIEW

Nagroda Publiczności – 2 000 PLN

Kopacabana, reż. Marcos Bonisson, Khalil Charif, Brazylia 2019

 

Gratulujemy wszystkim zwycięzcom![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie.