SWF Beyond

SWF 2023 dobiegł końca, ale zaprezentowane w jego trakcie filmy zostały z nami na dłużej – stąd chęć kolejnych pokazów i analiz, by idee odważnego eksperymentalnego kina wybrzmiały jeszcze głośniej w dyskusji o krótkim metrażu. Zależy nam zarazem na tym, by pielęgnować przestrzeń rozwoju kultury filmowej, kontynuując serię cotygodniowych pokazów w Psie Andaluzyjskim, tym razem w nieco innym formacie. Tak powstał złożony z sześciu cyklów SWF Beyond, który odbywać się będzie w każdą trzecią środę miesiąca. 

W styczniu i lutym zastanowimy się nad tym, w jakiej kondycji znajduje się polski krótki metraż i co jego twórcy chcą przekazać na temat naszej rodzimej rzeczywistości. Pokazy dwóch programów Konkursu Polskiego stanowić będą próbę eksploracji i diagnozy polskiej mentalności, problemów z nią związanych oraz przez nią wypartych. 

Pozostałe miesiące Beyond będą szczególnie atrakcyjne dla tych, którzy w sztuce cenią sobie innowację, odwagę oraz otwartość na eksperyment. Poświęcimy je Konkursowi RAW, który był nietuzinkową nowością ubiegłorocznego festiwalu, stworzoną przy wsparciu młodych europejskich programerów. Cztery zestawy filmów obrazują to, jak współcześni twórcy grają z konwencjami, wciąż zaskakując oryginalnością, niezależnie od tematycznych uwarunkowań. 

Pokazy SWF Beyond

Wyobrażanie sobie przyszłości to eksperyment myślowy, któremu ludzkość nigdy nie mogła się oprzeć.Ta selekcja krótkich metraży wychodzi poza powszechne postrzeganie “przyszłości” jako stanu przejściowego i przygląda się jej poezji, obietnicy i tajemniczemu paralelizmowi z teraźniejszością. Filmy te demonstrują niezwykłą wnikliwość, jeśli chodzi o badanie stanu człowieka i prezentują nowe spojrzenie na tematy izolacji, odwagi, miłości i ciała, jednocześnie łagodnie wprowadzając nas w życie swoich bohaterów.  

➔ Program Konkursu RAW III: Przyszłe istnienia

  • Enflightenment / Wey Yinn Teo / Malaysia / 2023 / 11’
  • Promise of a Wild Love / Davi Mello / Brazil / 2022 / 23’
  • The Seventh Shift / Nataliya Ilchuk / Ukraine / 2023 / 15’
  • Slimane / Carlos Pereira / Germany / 2023 / 19’
  • Contrapunctus V / Kenji Ouellet / Germany / 2022 / 17’

Gdy przyglądamy się internetowi, danym, chmurze – zdajemy sobie sprawę, że nigdy nie widzimy wszystkiego. Filmy prezentowane w tej sekcji ze śmiałością rozważają dane i pamięć jako jednostki, które funkcjonują niezależnie od ludzkiej woli i są w stanie same tworzyć rzeczywistość. W jaki sposób dane odczuwają czas i jak działa pamięć, gdy jest zbudowana z kodu? Jaki wpływ ma na nas chmura? Czy możemy zrezygnować z kontroli w obliczu czegoś większego, co kształtuje nas i naszą rzeczywistość?

➔ Program Konkursu RAW II: Nowe Media:

  • Enlighten / Isabel Medeiros / Portugal / 2023 / 17’ 
  • For Mouna / Spencer James Bogaert / Belgium / 2022 / 14
  • Backup / Gerrit Kuge / Germany / 2023 / 29’
  • We All Want a Place to Call Our Own / Daniela Delgado Viteri / Ecuador / 2022 / 13’

Co to znaczy tworzyć selekcję wyjątków? Czy to filmy, które nie pasują do innych sekcji, czy może są po prostu tak rzadkie i wyjątkowe, że muszą zostać odseparowane od reszty? Pięć zupełnie różnych filmów, które łączą się w niezwykły sposób. Zamieszki w Paryżu, światło rzucane na cmentarz w Brazylii, dwie cyberprzestrzenie, jedno haiku i animowana podróż miłosna. Witajcie w Wyjątkach! Miejscu, gdzie ludzie bawią się w udawanie.

➔ Program Konkursu RAW I: Wyjątki 

▪️ Cinema for the Dead / Bruno Moreno, Renato Sircilli / Brazil / 2023 / 14’
▪️ Manta Ray / Anton Bialas / France / 2022 / 30’
▪️ Furrie / Lucie Grannec / France / 2022 / 9’
▪️ Mars / Yann les Jours / France / 2023 / 1’
▪️ Elantra is Almost A Life / Maja Skjøth Hegelund / United States / 2023 / 7’
▪️ The Shortest Relationship in the World / Xiaoxuan Han / China / 2023 / 1’

Fascynujący zestaw filmów, które prezentują enigmatyczne krajobrazy gęstych polskich lasów i odległych cmentarzy. Stawiają one czoła złożonym traumom, splecionym ze strukturami kulturowymi i politycznymi, a także mierzą się z powszechnymi wątpliwościami związanymi z moralnością, strachem i tajemnicą. Za pomocą różnorodnych filmowych metod, docierają zarówno do fizycznej, jak i psychologicznej głębi polskiej historii oraz kondycji ludzkiej.


➔ Program Konkursu Polskiego II: Daleko w Lesie


▪️ The Night Falls Quietly / Mieszko Dobek / Poland / 2023 / 9’
▪️ ZIMA / Tomasz Popakul, Kasumi Ozeki / Poland / 2023 / 26’
▪️ Brama Św. Piotra (Saint Peter’s Gate) / Natalia Sara Skorupa / Poland / 2023 / 11’
▪️ No Way Forward, No Way Back / Maciej Stępniewski / Poland / 2022 / 3’
▪️ Death and Herring / Klaudia Prabucka / Poland / 2022 / 4’
▪️ Stwór (The Creature) / Damian Kosowski / Poland / 2022 / 22’
▪️ W lesie są ludzie (There Are People in the Forest) / Szymon Ruczyński / Poland / 2023 / 10’

Selekcja filmów dających do myślenia, ukazujących moment oderwania, poszukiwania wyzwolenia, frustracji, niuansów queerowości i rozwijającej się męskości. Balansują pomiędzy dostosowywaniem się do oczekiwań społecznych, a pozostawaniem wiernym sobie, zabierając nas w psychologiczną, a czasem nawet dosłowną, podróż przez zagłębia ludzkiego umysłu. Filmy, które krzyczą i szepczą.

➔ Program Konkursu Polskiego I: W Oku Cyklonu

  • As It Was / Damian Kocur, Anastasiia Solonevych / Poland, Ukraine / 2023 / 15’
  • PASTELOZA / Marta Marianna Kubiak / Poland / 2022 / 5’
  • The Body Dissolver / Dominik Ritszel / Poland / 2023 / 11’
  • Płot (The Fence) / Tomasz Wolski / Poland / 2022 / 19’
  • Barwoczuły (Panchromatic) / Joanna Zuzanna Suchożebrska / Poland / 2022 / 10’
  • Skraj (Edge) / Edmund Aleksander Krempiński, Jakub Dylewski / Poland / 2023 / 18’